آیت الله بیات زنجانی: اگر مردم نخواهند نمیتوانید بگویید من حق هستم/ پیامبر هم فوق قانون نبود
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۲۷۶۴۱
به گزارش جماران، آیت الله بیات زنجانی تاکید کرد: بهشتی اگر در قید حیات بود، ما امروز با خیلی از مشکلات مواجه نبودیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراسم بزرگداشت شهید آیت الله بهشتی در سالروز شهادت ایشان با حضور چهرههای فقهی، سیاسی و خانواده شهدای هفتم تیر در کانون توحید تهران برگزار شد.
آیت الله بیات زنجانی سخنران این مراسم بودکه سخنان خود با عنوان «انسان محق یا انسان مکلف» ایراد کرد.
آیت الله بیات زنجانی با ذکر این موضوع که پانزدهم شعبان سالگرد شهادت دو بزرگوار است یکی حمزه سیدالشهدا و دیگری سید شهدای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی گفت: متاسفانه در این انفجار گروهی از انسانهای صادق، خالص، مردمی و بزرگوار از مجلس، دولت و شورای مرکزی حزب جمهوری شربت شهادت را میل کردند.
این مرجع تقلید سپس با ذکر شش شاخصه انسان از دید قرآن که به اعتقاد مسلمانان تحریف نشده است به بررسی مکلف بودن یا محق بودن انسان پرداخت.
آیت الله بیات زنجانی با تاکید بر این موضوع که انسان ذی حق است و حاکمیت خدمتگزار مردم است، گفت: اگر مردم موظف هستند، حاکم هم موظف است. سوال حق مردم است، اعتراض حق مردم است، اگر مردم میخواهند بدانند حق آنهاست و اگر گلهمند هم هستند حقشان است.
وی افزود: مبنای مشروعیت خواست و بیعت مردم است. اگر مردم نخواهند نمیتوانید بگویید من حق هستم.
آیت الله بیات زنجانی سپس با یادی از شهید آیت الله بهشتی گفت: ما انسانهایی را از دست دادیم که جوهره وجودشان فقهی بود. شهید بهشتی فقیه صاحب رای اما مقید به قانون بود. وی اگر در قید حیات بود، ما امروز با خیلی از مشکلات مواجه نبودیم. اگر بهشتی در قید حیات بود، با خیلی از تفسیرها و نظارتها مواجه نبودیم. مطمئنا کارهایی که صورت گرفته عمدتا به سبب عبور از قانون اساسی یا قائل شدن استثنا در آن است.
وی ادامه داد: به عنوان یک طلبه عرض میکنم که پیامبر هم فوق قانون نبود. اگر مبنای عمل ما قانون بود هرچند نمیگویم قانون اساسی کامل است اما اگر به همین قانون عمل میشد وضع این نبود.
منبع: بیتوته
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۷۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/